måndag 10 februari 2014

Makroner för första gången

Under hösten 2013 testade jag också att baka makroner för första gången. Chokladmakron med romtryffelfyllning. Det var roligt och inte särskilt svårt. Jag är nöjd för att vara första gången! Det som var klurigast var att spritsa kakorna lika stora, vilket jag inte lyckades med, så det blev att försöka para ihop dem efter storlek så gott det gick efteråt :-)

Jag använde ett grundrecept från Leila Lindholm, men jag bytte ut den malda sötmandeln mot mandelmjöl istället och det fungerade utmärkt. Jag spritsade som sagt ut smeten och jag lät den stå ca 45 minuter innan de gräddades, detta är för att de ska få behålla den släta ytan och inte spricka i ugnen. Enligt receptet rekommenderas ca 15 minuter och det kanske räcker, men mina fick i alla fall en väldigt fin yta. 

Som fyllning använde jag romtryffel som jag brukar rulla tryfflar av till jul. Jag lät den svalna endast en liten stund innan jag lade på den på hälften av kakorna. 




Mandelkakor
3-4 ekologiska äggvitor
1/2 dl strösocker
125 g mandelmjöl (i original receptet; 125 g skållad och malen sötmandel)
4 dl florsocker
2 tsk kakao

Mandelkakor
1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en fast maräng.
3. Blanda försiktigt ned mandel, florsocker och kakao.
4. Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor på en plåt med bakplåtspapper.
5. Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.
6. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen ca 12 minuter, de ska vara lite mjuka i mitten.
7. Dra bort kakorna från pappret direkt och låt kallna.

Romtryffel
1 dl vispgrädde
250 g mörk choklad
1 msk vaniljsocker
1 msk mörk rom (jag brukar använda Captain Morgan)

1. Koka upp grädden i en kastrull
2. Bryt chokladen i bitar och lägg den i grädden. Ta av kastrullen från värmen och låt chokladen smälta och rör om. 
3. Tillsätt rom.

Spritsa eller klicka ut fyllningen på hälften av kakorna och para ihop. Klart!

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig vågat testa att göra makroner har hört att det ska vara så svårt och komplicerat. Men om jag tolkar dig rätt så tyckte inte du att det var så komplicerat att få till dom? Stora frågan är hur mycket tålamod behöver man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tålamod krävs. Jag tyckte som sagt att det som var svårast var att spritsa dem lika stora, behöver träna mycket mer på att spritsa överhuvudtaget. Annars tyckte jag inte att det var så svårt, men det kanske jag får äta upp, kanske bara var nybörjartur? ;-)
      Har läst att många haft problem emd att de spricker, och det kan tydligen bero på temperaturen i ugnen. Får man problem med det rekommenderas att man mäter temperaturen i ugnen med en termometer.
      Sedan valde jag ett av de allra enklaste recepten. Det finns de där man ska värma marängen etc, men valde att börja med detta enkla, där det bara var att vispa ihop. Och jag tyckte de blev jättebra, så jag kommer att fortsätta med detta.
      Jag rekommenderar dig verkligen att testa! Och man kan ju göra i så många roliga färger! HAde planerat att göra i julfärger till jul, med kardemummasmak och kanske saffran eller nåt, men det får bli nästa jul :-)

      Radera