måndag 17 februari 2014

Alla hjärtans dags bakning

På alla hjärtans dag kände jag för att baka något nytt med temat hjärtan. Fick inspiration från en bakgrupp på facebook att baka dessa.



Kakor med hjärtan

Degen jag fått tips om blev väldigt torr och konstig så jag fick rädda den med mera smör. Mitt tips om man ska göra dessa kakor är att använda en vanlig bra mördeg. 
Degen delar man sedan upp och färgar en dryg tredjedel med röd pastafärg. Tänkt på att inte knåda den för mycket, för då förlorar mördegen det där spröda. 



Kavla den röda degen och stansa ut hjärtan. Trava dem sedan på varandra enligt bilden nedan.



Tryck ihop hjärtana något och klä in dem i den ofärgade degen. Låt rullen stå kallt ett tag i kyl och skär sedan upp kakorna och placera dem på en plåt och grädda. Färdigt!


Tips! Slå in de färdiga kakorna i lite cellofan och ge bort till en vän!



Sockerkaka med hjärtan

Börja med att baka en sockerkaka med rödfärgad smet i en avlång form. Låt kakan svalna och skär den sedan i skivor. Stansa ut hjärtan från varje skiva. Blanda ny ofärgad sockerkakssmet och fyll på med lite lite i samma form som den röda kakan bakades i. Ställ ned samtliga utstansade hjärtan i formen och fyll på med resterande smet. Grädda. Tänk på att känna i kanterna på kakan om den är färdig. För mig så flöt även hjärtana upp, så en annan form ställdes uppe på. Men jag tror att jag hade för mycket smet i botten, eftersom den "jäser" så behövs mycket lite. För att lyxa till kakan lite gjorde jag en citronglasyr som jag täckte kakan med. Blanda florsocker och citronsaft till den konsistens du vill ha. 


Tips! Det som blir kvar av den röda kakan går att använda i andra bakverk som till exempel dammsugare.


Måste också nämna min käre man som var till ovärderlig hjälp under bakandet! :-)

1 kommentar:

  1. Kul tips att slå in i cellofan och ge bort kakorna som en present! Sockerkakan känns riktigt proffsig!

    SvaraRadera