måndag 10 november 2014

Ljuslyktor i betong/flytspackel

Betongljuslyktor, drakägg... Ja kärt barn har många namn. Denna typ av ljuslykta/skål var väldigt populär att göra i hobbygruppen Betong-en gjuten hobby som jag är med i på Facebook. Självklart var jag tvungen att prova jag också. 




Jag använde mig av flytspackel från Bauhaus, utan fiberförstärkning och den fungerade utmärkt. Här nedan är en liten beskrivning på hur man gör dem.

Börja med att blåsa upp ballonger och ställ dem i krukor, hinkar eller nåt annat lämpligt. 
Blanda flytspacklet med vatten tills blandningen känns som en fast bulldeg ungefär. Man ska kunna ta upp en klump i handen (några matskedar?) och den ska hålla ihop. Lägg sedan klumpen uppe på ballongen och låt den flyta ut. Rinner det bara av så är blandningen för lös eller så är det för mycket. Lite kan man hjälpa till med händerna för att stoppa det som rinner också, sätter sig ganska snabbt. Tänk på att använda handskar! Betong och flytspackel är frätande!


 Ett gäng blivande ljuslyktor

Formen på varje lykta blir unik

Låt spacklet få brinna i åtminstone ett dygn. Sedan klämmer man lite på ballongen i kanterna av lyktorna så brukar de släppa fint.

Vissa vet jag brukar gjuta fast någon klump betong på toppen av ballongen, alltså på blivande botten av ljuslyktan. Detta för att den ska stå stabilt, men jag tycker inte att det var några problem ändå.

  Färdiga lyktor.

Sedan kan man måla eller sätta på decoupage eller dekorera dessa på något annat sätt. De är också fina precis som de är med ett ljus eller något annat i.

Jag har valt att måla mina på insidan med sprayfärg från Biltema (hobbylack). Här nedan i silverfärg och ceriserosa metallic. De gjorde sig bra på bordet vid sommarens dop.



1 kommentar:

  1. Hej! Tack för att du förklarade hur man gör dessa fina ljusfat,fiffigt att sprida ut flytspackel på en ballong, det skall jag prova 👌🏻

    SvaraRadera