tisdag 22 april 2014

Påskens bakverk

Har en tid tillbaka nu bara bakat sådant som jag inte bakat förut. För att tvinga mig själv att prova nya recept och typer av bakverk. Så detta gällde även under påsken. På långfredagen kom ett par vänner hit och jag provade då att göra kladdkaka med en vit choklad- och saffranstryffel. Den var uppskattad och jag som tycker om saffran gillar att det inte bara används vid jul. Tyvärr glömde jag att ta kort på den. Receptet hittade jag på Dan sukkers hemsida som du hittar här.

På påskafton var det middag hos svärmor. Jag blev ombedd att göra efterrätten och tyckte att en en tårta ändå passade till påsk. Det slutade med att jag komponerade ihop en egen tårta med inspiration från flera recept. Resultatet blev en tårta med smak av choklad, nutella och citrus. Ganachen på tårtan är samma som användes i "Pigs in mud" tårtan. 

Tårtbotten
100 g smör
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
4 ägg
2 dl strösocker
2 dl råsocker (missade detta så det fick bli farin istället, fungerade bra)

Fyllning

3 dl grädde
400 g nutella
apelsinjuice koncentrat

Glaseringsganache

60 g mjölk
240 g grädde
20 g strösocker
20 g glykos
200 g mörk choklad
200 g osaltat smör

Gör tårtbotten som vanligt med smält smör. Grädda ca 30 minuter i 175 grader.
Till fyllningen, vispa grädden och vänd ner rumsvarm nutella.Vänd ner apelsinjuice koncentratet och smaka av.
Glaseringsganachen, koka upp mjölk, grädde, socker och glykos. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Häll vätskan över chokladen och använd gärna en handmixer för att få ihop den ordentligt. Mixa ner smöret. Låt ganachen stå i kylen några timmar så att den blir mer trögflytande.

Chokladbotten fylld med två lager av nutella- och citrusfyllning

Tårtan glaserad med ganache. Den är ojämn och matt.

Jag använde en varm spatel och strök över tårtan för att få den jämn och blank.

Jag hade planerat en fin påskdekoration men tiden räckte helt enkelt inte till, så det fick bli lite påskgodis i all enkelhet på tårtan istället :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar